- Acasă
- Carduri energie termică
Începând cu data de 08.12.2022 a intrat în vigoare O.U.G. nr. 166/2022 care prevede o serie de măsuri de sprijin acordate persoanelor vulnerabile pentru compensarea prețului la energie
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Sprijinul acordat este în valoare de 1.400 lei pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranșe:
- 700 lei/semestru, se acordă în luna februarie 2023 pentru perioada 1 ianuarie 2023 – 30 iunie 2023;
- 700 lei/semestru, se acordă în luna septembrie 2023 pentru perioada 1 iulie 2023 – 31 decembrie 2023.
Când expiră ajutorul?
Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut. La data de 1 ianuarie 2024 toate cardurile își încetează valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate.
Cu ajutorul acestui card se pot face plăți către furnizorii de energie energie termică în sistem centralizat de termoficare, electricitate, gaz, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire. Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite în alte scopuri decât plata facturilor de energie.
Beneficiar | Vârstă | Venit/ lună |
---|---|---|
Pensionar | Peste 60 ani, inclusiv | Sub 2.000 lei, inclusiv |
Pensionar de invaliditate | Nu contează | Sub 2.000 lei, inclusiv |
Persoană cu handicap grav, accentuat sau mediu | Nu contează | Sub 2.000 lei, inclusiv |
Familie cu alocație de susținere | Nu contează | Nu contează |
Familie/ persoană cu ajutor social | Nu contează | Nu contează |
Cine poate beneficia de sprijinul acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea prețului la energie?
Pentru compensarea prețului la energie sunt eligible următoarele categorii de persoane.
- Pensionarii cu vârsta mai mare sau egală cu 60 de ani, cu un venit mai mic sau egal cu 2.000 de lei.
- Pensionarii de invaliditate, indiferent de vârstă, cu un venit mai mic sau egal cu 2.000 de lei.
- Persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu, cu un venit mai mic sau egal cu 2.000 de lei.
- Familiile cu alocație de susținere, indiferent de venit.
- Familiile/persoanele care beneficiază de ajutor social, indiferent de venit.
Venitul pe membru de familie, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depaseasca 2.000 lei. Potențialii beneficiari vor fi înștiințați dacă s-au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 031 9966, numărul de call center-ul creat de Compania Naţională „Poşta Română“ S.A, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.
În cazul în care veniturile luate în calcul la un loc de consum nu mai corespund sau se observă alte inadvertențe, potențialul beneficiar poate să solicite o anchetă socială la primărie, care să le corecteze. Rezultatul se transmite la Compania Naţională „Poşta Română“ S.A, iar ulterior se actualizează lista.
Care sunt acte necesare pentru plată?
- Cardul de energie (primit prin Poșta Română)
- Actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului)
- Certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare, factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ din partea furnizorului.
Ce este certificatul de validare a datoriei?
Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat
Beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui certificat de către Asociația de proprietari unde sunt înscriși.
După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.
Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.
Asociațiile de proprietari/locatari eliberează, la solicitarea beneficiarilor de sprijin, certificate de validare a datoriilor curente și/sau restante pentru consumul de energie termică și solicită beneficiarului de sprijin acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul prevăzut de prezenta ordonanță de urgență (OUG 166/2022 Art.8 - alineat 1).
Cum se efectuează plata?
La orice subunitate a Poștei Române SAU la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
Se completează plata prin mandat poștal, către contul asociației de proprietari/locatari (în cazul plății încălzirii în sistem centralizat) sau furnizorului de energie.
Prin intemediul aplicației informatice pusă la dispoziție de către către Compania Naţională „Poşta Română“ S.A
Nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin
-
OUG 166/2022 - Ordonanță de urgență privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin
categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile.
-
Ghid de spețe și Informații utile pentru rezolvarea situațiilor care apar în implementarea CARDULUI DE ENERGIE